Blog

Jak sprzedawać więcej produktów i usług lokalnej społeczności? Kilka przydatnych wskazówek.

Wiele nowych i zazwyczaj także młodych przedsiębiorców myśli, że rozwój biznesu zależy tylko od ilości klientów oraz wolumenu sprzedawanych produktów i usług. Nie przywiązują uwagi do bliższego przyjrzenia się relacjom, jakie panują pomiędzy właścicielami lokalnych biznesów, a także ich pracownikami, a innymi przedsiębiorcami. Jak jest to ważną kwestią w budowaniu sukcesu każdej firmy.

Rozpoczynając nową znajomość z inną osobą najpierw witamy się i przedstawiamy, następnie chwilę rozmawiamy. Wymieniamy poglądy, rozmawiamy o wspólnych znajomych, o miejscu, w którym pracujemy, o kierunkach do których podróżowaliśmy itp. Szukamy intuicyjnie punktów wspólnych, które mogą połączyć nas z daną osobą. Obserwujemy język ciała i po chwili orientujemy się czy z daną osobą nawiążemy bliższą znajomość czy będziemy tylko przelotnymi znajomymi. Dlaczego nie zrobić tego samego rozpoczynając swój biznes? Zastanawiałeś się nad tym?

Dlaczego mam budować relacje?

Kiedy jesteś nowy na rynku trudno jest poinformować każdego, że właśnie otworzyłeś swój biznes i czekasz na wszystkich klientów z otwartymi ramionami. Jeśli nie posiadasz dużego budżetu na reklamę nie uda Ci się dotrzeć z informacją do każdej osoby, która może być zainteresowana zakupem twoich produktów i usług. Zazwyczaj zapominamy jak potężną siłą jest społeczność lokalnych przedsiębiorców i jak ważne jest nawiązywanie pozytywnych i długofalowych relacji z każdym z nich. Dając się poznać, zwiększasz swoje szanse na przekazanie innym informacji czym się zajmujesz, gdzie się mieści twój biznes, w czym się specjalizujesz. Klientki korzystając np. z usług zaufanej kosmetyczki lubią zapytać ją o polecenie dobrego, lokalnego zakładu fryzjerskiego.

Klienci nieustanie pytają innych przedsiębiorców i ich pracowników o warzywniak z dobrej jakości produktami, o bar mleczny, w którym można dobrze i tanio zjeść, o pizzerię w której serwują najlepszą włoskie dania na osiedlu etc. Darzą ich zaufaniem, dlatego też ważna jest dla nich, ich opinia. Dając się poznać swoim sąsiadom z dobrej strony już na samym początku,  zapewnisz sobie lepszy start i być może pierwsze rekomendacje, które przekażą swoim klientom i a także pierwszych klientów.

Jeśli sam nie wyjdziesz z inicjatywą być może bardzo dużo czasu zajmie, nim twoi lokalni sąsiedzi dowiedzą się o tobie. Jeśli jesteś ich bezpośrednią konkurencją dowiedzą się o tobie bardzo szybko. Natomiast jeśli tak nie jest, może to potrwać. Każdy z nich ciężko pracuje nad rozwojem swojego biznesu więc zazwyczaj sami cię nie znajdą.

Jak zacząć?

Rozejrzyj się jeszcze raz po swojej okolicy. Zakładając biznes napewno zrobiłeś wcześniej rekonesans, aby wybrać dogodne miejsce na swój sklep lub kawiarnię, przyjrzeć się konkurencji, zbadać swoje szanse na rozwój swojego biznesu właśnie w tej okolicy. Teraz gdy wywiesiłeś na drzwiach szyld z napisem „Otwarte” należy zdobyć lokalnych przyjaciół, którzy pomogą ci w lepszym starcie. Jak to zrobić? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek jak pozyskać sprzymierzeńców, którzy być może podadzą ci pomocną dłoń.

1. Rusz w drogę.

W weekend lub w innej wolnej chwili przejdź się po okolicy, gdzie znajduje się twój sklep, kawiarnia lub salon fryzjerski. 

2. Zrób listę.

Zrób listę swoich najbliższych sąsiadów. Podziel ich na swoją konkurencję i pozostałych. Teraz zajmij się tylko biznesami, które nie są twoją bezpośrednią konkurencją. Zastanów się kto może stać się twoim ambasadorami i jak możesz nawiązać z nimi pierwszy kontakt.

3. Współpraca się opłaca.

Co możesz zaoferować od siebie? Zadasz pewnie pytanie dlaczego mam coś komuś oferować, kiedy w ogóle się nie znamy, zwłaszcza kiedy jestem na początku i mam więcej strat niż zarobku? Ponieważ to pomoże ci przełamać pierwsze lody w znajomości. Pokażesz, że jesteś otwarty i szukasz przyjaciół. Zresztą nie będziesz oferować nic za darmo. Oferując zniżkę np. 15% na wybrane produkty lub usługi pozwoli także zdobyć ci twoich pierwszych, być może stałych klientów. Zapewni ci to stały przychód. Pomysłów jest mnóstwo. Jeśli prowadzisz restaurację lub kawiarnię, możesz zaprosić lokalnych przedsiębiorców i ich pracowników na darmową kawę do posiłku lub deseru. Możesz zaproponować im lunch w świetnej cenie. Jeśli prowadzisz zakład kosmetyczny lub fryzjerski możesz zaprosić swoich sąsiadów na zabiegi – 10% od ceny regularnej. Myśl kreatywnie. Zastanów się także czego oni mogą potrzebować i co im ułatwi codzienną pracę. Pomyśl o nich tak jak myślisz o swoich klientach. Pomóż im, a na pewno się odwdzięczą.

Dlaczego nowi sąsiedzi mieliby skorzystać z twoich usług?

Ponieważ zaoferujesz im: 

– dobry produkt lub usługę
– zaufanie do sprzedającego, a także produktu i usługi
– korzystana, konkurencyjna cena
– wygoda – ludzie lubią korzystać z dobrych usług i kupować sprawdzone produkty lokalnie, które znajdują się blisko ich miejsca pracy, ponieważ zaoszczędzają czas i pieniądze
– chęć spędzenia czasu z osobą, z która nawiązało się pozytywne relacje – przerwa w pracy, przerwa na lunch, krótka rozmowa, uśmiech, dowcip, dobre słowo itp.

3. Przygotuj plan działania.

Możesz zaproponować wszystkim swoim sąsiadom ten sam pakiet promocyjny. Na początek jest to najlepsza opcja, ponieważ nie będziesz wyróżniać nikogo. Jeśli każdemu zaproponujesz inną zniżkę, nie znając jeszcze swoich sąsiadów, może przysporzyć ci to problemów i uzyskasz odwrotny rezultat – zniechęcisz do siebie przedsiębiorców, faworyzując wybrane biznesy. Informacje w lokalnej społeczności rozchodzą się bardzo szybko, zwłaszcza negatywne, dlatego warto ustalić jeden plan marketingowy. 

Zastanów się co powiesz, jak przedstawisz siebie i swój biznes. Jak zaproponujesz aby cię niebawem odwiedzili. Pamiętaj o zrobienie dobrego wrażenia, ponieważ można je zazwyczaj zrobić tylko jeden raz 🙂

4. Działaj.

Teraz nadszedł czas na działanie. Przygotuj ulotki, kupony promocyjne lub po prostu swoje wizytówki. Warto zostawić po sobie nie tylko pozytywne wrażenie ale i zaproszenie do odwiedzenia ciebie. Wygospodaruj trochę wolnego czasu i wyrusz w drogę. Nie musisz odwiedzić wszystkich na raz. Zaplanuj kiedy i kogo odwiedzisz. Jeśli nie ma możliwości abyś odwiedził wszystkich sporządź listę najbardziej dla ciebie ważnych partnerów. Zabierz ze sobą uśmiech i pozytywny nastrój. Zaprezentuj siebie i swój biznes tak jakiś chciał aby inni o nim dalej opowiadali.

5. Dowiedz się jak najwięcej.

Odwiedzając innych zapytaj także czym oni się zajmują dokładnie, jaka jest ich specjalność, co sprzedają lub jakie usługi świadczą. Zainteresuj się tym, czym zajmują się twoi sąsiedzi, ponieważ, będzie to transakcja wiązana. Ty pomożesz im a oni pomogą tobie 🙂 Po drugie niebawem ty staniesz się nie tylko swoim ambasadorem, ale także ambasadorem swoich sąsiadów.  Poproś taże o ulotki lub wizytówki swoich partnerów, które będziesz mógł przekazać w późniejszym czasie swoim klientom. Na pewno będzie to miły gest z twojej strony.

6. Wyciągnij wnioski.

Wróć do swojej firmy i przeanalizuj wszystko oczym się dowiedziałeś.

Zadaj sobie kilka pytań:

  • Kto może stać się twoim partnerem, a kto raczej nie?
  • Z kim niebawem będziesz mógł rozszerzyć współpracę?
  • Jakie popełniłeś błędy podczas tych wizyt, a następnie pomyśl co mógłbyś zrobić lepiej podczas następnych odwiedzin?
  • Co zrobiłeś dobrze?

7. Chwila prawdy.

Nie załamuj się jeśli nie wszystko poszło po twojej myśli. Nie bądź dla siebie surowy i nie zrażaj się. Ludzie są różni i nie z wszystkimi uda ci się nawiązać pozytywne relacje. Dokładnie tak jak w prywatnym życiu. Własny biznes to ciągła nauka i umiejętność podniesienia się po każdej, dużej oraz małej porażce. Nie przestawaj odwiedzać potencjalnych partnerów, a na pewno niebawem odczujesz, że to działa. Z każdej wizyty wyciągaj wnioski. Możesz także robić notatki, aby nie uciekły ci ważne informacje.

Podsumowanie.

Budowanie relacji z innymi przedsiębiorstwami to ważny aspekt rozwoju twojego biznesu. Jest to trudny i skomplikowany proces. Bądź wytrwały i cierpliwy. Zatroszcz się nie tylko o swoich klientów, ale także o swoich najbliższych partnerów. Poszerzaj kręgi swoich biznesowych relacji, zaczynając od lokalnej społeczności, której jesteś częścią.