Dlaczego tylko niektóre sklepy internetowe odnoszą sukces?
Zastanawiałeś się na pewno dlaczego tylko niektóre sklepy internetowe odnoszą sukces?
Ludzie tak naprawdę są wzrokowcami i oceniają prawie wszystko na podstawie tego co widzą.
Nie znam osobiście nikogo, kto nie lubi ładnych rzeczy. Oczywiście “ładne” dla każdej osoby może mieć inne znaczenie. Natomiast chodzi o to, że lubimy patrzeć na rzeczy, które przyciągają nasz wzrok, są dobrze zaprojektowane i wykonane. Niezależnie od tego, czy to jest rzecz, jedzenie lub piosenka. Ludzie kochają produkty, które są pięknie przygotowane do sprzedaży.
Ta sama zasada dotyczy stron internetowych, zwłaszcza sklepów online. Musisz pamiętać, że twoje witryna jest wizytówką prowadzonego przez ciebie biznesu. Jej wygląd musi być świeży i zgodny z aktualnymi trendami e-commerce. Każdy produkt musi być tak zaprezentowany, aby przyciągnąć wzrok klienta. Musi także wywołać w nim nieodpartą potrzebę jego posiadania i zakupu. Jeśli zdjęcia produktów są niewyraźne, są słabej jakości lub po prostu są nieciekawe, to możesz być pewny, że klient opuści szybko twój sklep bez zrealizowania zakupu.
Atrakcyjne, ciekawe projekty witryn internetowych zawsze odgrywają kluczową rolę w skutecznej strategii sprzedaży i marketingu online. Dzieje się tak, ponieważ piękny design i doskonała paleta kolorów mogą zwiększyć postrzeganą wartość twoich produktów.
Niezależnie od tego, czy zamierzasz stworzyć zupełnie nową witrynę e-commerce, czy chciałbyś przeprojektować swoją obecną stronę, mam nadzieję, że ten wpis zainspiruje cię i podsunie kilka pomysłów.
Co wyróżnia dobrą witrynę e-commerce?
Ludzie oceniają twoją witrynę e-commerce w jednej chwili.
W badania wykazały, że przeglądarka potrzebuje 50 milisekund, aby dowiedzieć się, czy klienci pozostaną w witrynie, czy nie. W związku z tym posiadasz tylko 0,05 sekundy, aby przykuć uwagę użytkowników. Dlatego też projekt strony internetowej jest tak ważny dla sukcesu sprzedażowego twojego biznesu online.
Na co zwrócić największą uwagę jeśli chodzi o jakość twojej strony internetowej?
Istnieje kilka elementów wyróżniających dobrą witrynę e-commerce:
1. Zaufanie.
Wyobraź sobie, że wchodzisz do sklepu detalicznego i widzisz wielki bałagan. Ubrania są brudne i wszędzie porozrzucane. Nikt cię nie wita ani nie sprawia, że czujesz się mile widziany. Co w takiej sytuacji zrobisz? Najprawdopodobniej szybko stamtąd wyjdziesz.
Kiedy ktoś odwiedza twój sklep po raz pierwszy, może nie wiedzieć nic o twojej marce. Nie zna jakości twoich produktów. Nie wie o twoim zaangażowaniu w dbaniu o satysfakcję klientów. Prezentowane produkty i oferty mogą zasłużyć na ich uwagę, ale będą musieli ci zaufać, zanim faktycznie dokonają zakupu.
Klienci muszą wiedzieć, że kupując w twoim sklepie, otrzymają produkt zgodnie ze zdjęciem i opisem.
Trzy podstawowe wskaźniki zaufania, które każda firma powinna umieścić na
swojej stronie internetowej to:
Informacje kontaktowe
Nic tak nie odstrasza potencjalnych klientów, jak witryna, która nie posiada danych kontaktowych. Koniecznie umieść swój firmowy adres e-mail oraz numer telefonu i adres korespondencyjny. Umieszczone tego typu dane na stronie np. Kontakt, pomagają twoim potencjalnym klientom poczuć, że kupują od prawdziwej firmy i osoby.
Polityka zwrotów
Polityka zwrotów nie tylko ułatwia ludziom zwracanie produktów, które ich nie satysfakcjonują. W rzeczywistości zwiększa sprzedaż, zmniejszając liczbę osób porzucających koszyki. Wzbudza w klientach poczucie pewności i zaufania, że mogą odesłać produkt i otrzymać zwrot wpłaconych środków.
Certyfikaty płatności
Dodając do strony swojego sklepu możliwość opłacenia zamówienia za pomocą PayU lub Przelewy24, będziesz mieć dostęp do zaawansowanych funkcji usług płatniczych. Najnowsza technologia bezpieczeństwa zapewni ochronę danych personalnych i transakcyjnych twoich klientów.
Umieść grafiki partnerów płatniczych na stronie głównej swojego sklepu internetowego, aby pokazać z jakich systemów płatniczych korzysta twój sklep. Twoje zaangażowanie w tworzeniu bezpiecznej i dbającej o dane klientów witryny, z pewnością zostanie docenione.
Zaufanie klientów to jeden z najtrudniejszych elementów prowadzenia biznesu. W momencie kiedy nie posiadasz jeszcze dużej ilości klientów, podczas projektowania sklepu powinieneś uwzględnić wszystkie wskaźniki zaufania.
2. Atrakcyjny wygląd.
Zdjęcia
Ładny i estetyczny wygląd twojej witryny e-commerce jest niezbędny, aby pomóc klientom wyobrazić sobie twoje produkty, co umożliwi im ich zakup.
Prezentacja to najważniejszy element podczas sprzedaży produktów online. Ludzie “wyrabiają” sobie pierwsze zdanie na temat twojej witryny, w ciągu zaledwie kilkudziesięciu milisekund. Zrobienie tego niepowtarzalnego wrażenia zależy w dużej mierze od jakości zdjęć.
Pomyśl o tym w ten sposób. Twoja fotografia produktowa jest jak ambasador, który przekazuje obietnicę swojego produktu. Twój klient nie może dotknąć, założyć, spróbować czy poczuć danego produktu, jeszcze przed zakupem. Będzie więc w dużej mierze opierać swój ewentualny wybór na efektach wizualnych twojej strony. Tylko na tej podstawie zdecyduje, czy ten produkt jest dla niego odpowiedni, czy też nie.
Dobrze zaprezentowany produkt to już połowa sukcesu. Dlatego zdjęcia na białym lub jasnym tle najlepiej pokazują ich atuty. Warto także zaprezentować produkty w czasie ich użytkowania. Na przykład jeśli sprzedajesz zabawki dla dzieci, pokarz na zdjęciach jak małe pociechy się nimi bawią. Podkreśl ich radość i szczęście z zabawy. Zbuduj pozytywne emocje za pomocą fotograficznych ujęć. Bo przecież o emocje także tu chodzi. Zdjęcia muszą posiadać dobrą jakość, ale także muszą przekazywać pozytywne wibracje, które będą procentowały chęcią posiadania danego produktu, a następnie zakupem.
Produkty fotografowane na białym tle, to złoty standard fotografii e-commerce. Dzieje się tak, ponieważ białe tło ułatwia szczegółowe zapoznanie się z produktem. Dzięki czemu asortyment może być atrakcyjny dla wszystkich użytkowników.
Oto kilka stron internetowych, które pomogą ci usunąć niepotrzebne tło ze zdjęć i zmienić je na białe:
Niezależnie od tego, czy sprzedajesz produkty za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, poprzez Allegro, OLX czy innej platformy sprzedażowej, zdjęcia produktów są kluczowym czynnikiem wpływającym na zaangażowanie, konwersję i utrzymanie twojego sklepu.
Kolory
Oprócz zdjęć produktów musisz również dobrze dobrać kolory i czcionki, jakie znajdują się w twojej witrynie. Możesz mieć najbardziej niesamowite produkty, lecz jeśli estetyka twojej strony, zwłaszcza jej kolory i czcionki nie będą z nimi spójnie, twoi klienci mogą nie złożyć zamówień. Wygląd twojego sklepu przekłada się w dużej mierze na zakup produktów.
Kolory to jedno z najpotężniejszych narzędzi, których możesz wykorzystać do wzbudzenia zainteresowania i emocji. Można je również użyć do zwrócenia uwagi na określone sekcje witryny i poprowadzenia klienta przez ścieżkę zakupową.
Najlepiej jest zdecydować się na wybór dwóch kolorów – podstawowego i dodatkowego. Aby wybrać odpowiednią paletę kolorów, możesz skorzystać m.in. z Coolors. Na przykład, jeśli wpiszesz „żółty”, wyświetlą się przykłady barw, które będą współgrały z żółtym kolorem.
Czcionka
Klienci oczekują dynamicznej i ciekawej typografii na stronach internetowych, a nie przestarzałych czcionek, takich jak Times New Roman. Podczas gdy słowa, które piszesz, przekazują informację, tak typografia niesie emocje, kryjące się za tymi informacjami.
Podobnie jak w przypadku kolorów, dobrze jest trzymać się dwóch czcionek i stworzyć między nimi hierarchię. Zarządzanie wieloma czcionkami może być trudne dla osób niebędących projektantami. Jeśli zastosujesz zbyt wiele czcionek i nie uda ci się połączyć ich w jeden spójny projekt, twoja witryna może wyglądać bardzo niechlujnie. Używanie tylko dwóch czcionek upraszcza sprawę, zarówno dla ciebie i użytkowników twojej witryny. Wybierz jedną czcionkę jako czcionkę nagłówkową lub tytułową, a drugą jako czcionkę treści – tekstu.
Unikalna czcionka nagłówka może dodać charakteru twojej marce, a druga i tym samym główna czcionka będzie odgrywała kluczową rolę w tworzeniu treści witryny. Pomoże ci w tworzeniu opisów produktów, regulaminu, polityki prywatności i wszystkich innych teksów, które musi posiadać każda strona www.
Ważne jest, aby wybrać czcionkę, która jest czytelna dla użytkowników, korzystających z różnych urządzeń. Źle dobrana czcionka, która będzie wyświetlać się dobrze tylko na komputerach, może stwarzać duży problem w odczytaniu tekstów na urządzeniach mobilnych.
Drugą ważną sprawą jest wybór czcionek, które posiadają polskie znaki. Niejednokrotnie spotkałem się z witrynami, gdzie czcionka posiadała ładny wygląd, natomiast polskie znaki zastępowane były całkiem inną, niepasującą czcionką. Przed wyborem konkretnej typografi sprawdź dokładnie jak wygląda pisownia w języku polskim.
3. Responsywność to konieczność.
Około 70% czasu związanego z mediami cyfrowymi spędza się na urządzeniach mobilnych. Niestety, wiele rozwiązań e-commerce nie jest optymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych i jest tworzona wyłącznie z myślą o przeglądaniu treści na komputerze. Może to skutkować sporą liczbą utraconych szans na sprzedaż.
Jeśli zbudujesz swoją stronę internetową za pomocą np. Shoplo, twój sklep od samego początku będzie „responsywny”. Oznacza to, że witryna będzie przyjazna dla użytkowników korzystających z różnych urządzeń i rozmiarów ekranu, niezależnie od tego, czy klienci przeglądają ją na komputerze stacjonarnym, smartfonie czy tablecie.
Wybierając motyw oparty na optymalizacji mobilnej, najlepiej osobiście przetestować łatwość obsługi witryny, aby sprawdzić, czy wszystkie podstrony ładują się poprawnie i szybko. Jeśli zauważysz jakieś błędy lub luki szybko je naprawisz.
Warto pamiętać, że klient musi w łatwy i bardzo prosty sposób poruszać się po stronie mobilnej twojego sklepu. Elementy muszą być czytelne, a menu proste. Nieskomplikowana w obsłudze nawigacja mobilna jest kluczowa podczas finalizowania zakupu.
4. Łatwa nawigacja.
Nawigacja w twojej witrynie powinna pomóc klientom szybko i łatwo znaleźć twoje i kupić produkty. Dobra nawigacja pomaga również ulepszyć SEO w twojej witrynie, dzięki czemu zostaniesz znaleziony w wynikach wyszukiwania.
Dobra nawigacja poprawia wrażenia z zakupów online i pomaga sprzedawcom zwiększyć sprzedaż i zyski. Nawigacja może również wpłynąć na wybrany motyw. Na przykład, jeśli masz duży katalog produktów, motyw z większym menu może być dla ciebie najdogodniejszy.
Oto kilka wskazówek, których należy przestrzegać podczas projektowania sklepu: najpierw spróbuj trzymać się tylko kilku nagłówków menu w nawigacji. Etykietowanie nagłówków powinno być jasne i bezpośrednie. Unikaj dróg na skróty. Oto nagłówki, których możesz użyć do nawigacji na najwyższym poziomie strony:
- Kategoria produktów: np. Sukienki, Spodnie, Koszulki.
- Sale (wyprzedaż).
- Bestsellery.
- O nas.
- Kontakt.
Oto pięć świetnych przykładów menu, które ułatwiają nawigację. Gość odwiedzający twój sklep za każdym razem dokładnie wie, którą kategorię może wybrać.
Dodatkowe linki nawigacyjne mogą znajdować się w stopce – sekcji u dołu witryny. Oto etykiety, które polecam dla Twojej stopki:
- Polityka prywatności.
- Regulamin.
- Koszty dostawy.
- Zwrot produktów.
- Kontakt.
Zawsze możesz zmienić nagłówki, jeśli zauważysz, że nie są one klikane, lub dodać w podmenu nawigacyjnym linki do innych ważnych stron lub kolekcji produktów.
Jeśli budujesz po raz pierwszy swój sklep internetowy staraj się stworzyć proste menu witryny. Kiedy uda ci się opanować wszystkie umiejętności związane z technicznymi zagadnieniami prowadzenia sklepu online, będziesz mógł dodawać kolejne ulepszenia i dodatki.
Wskazówki dotyczące projektowania witryn e-commerce
Niezależnie od tego, czy jesteś startup’em, czy budujesz swój piąty sklep e-commerce, pamiętaj o następujących wskazówkach dotyczących projektowania witryn:
- W razie wątpliwości nie komplikuj.
Prostota jest zawsze kluczem do zwiększenia sprzedaży w twoim biznesie e-commerce. Im więcej elementów rozprasza uwagę na twojej stronie (pomyśl o reklamach banerowych, wyskakujących okienkach, zbyt wielu kolorach), tym bardziej przeszkadza to w sprzedaży klientowi.
- Wyraź swoją markę.
Nie ma znaczenia, czy jesteś fotografem, kosmetyczką czy dropshippier. Ludzie chcą kupować od znanych marek, którym ufają i z którymi się identyfikują. Poświęć trochę czasu, aby określić swoją markę i dowiedzieć się, co odróżnia cię od konkurencji.
Skorzystaj z najlepszej platformy e-commerce dla swojego sklepu internetowego.
Korzystając z platformy takiej jak Shoplo, możesz założyć piękny sklep z potężnymi funkcjami e-commerce i szybko sprzedawać online. Możesz wybierać spośród wielu szablonów witryn e-commerce lub skorzystać z kreatora witryn e-commerce. Jeśli nie chcesz korzystać z żadnych kreatorów typu „przeciągnij i upuść”, zawsze możesz zatrudnić projektanta witryn e-commerce, który specjalizuje się w tworzeniu witryn internetowych. Jeśli posiadasz witrynę WordPress (np. o tematyce fashion), możesz wstawić zdjęcia produktów w treść danego artykułu, z przyciskiem Kup, aby czytelnicy mogli zakupić ten produkt w twoim sklepie.
Postaw się na miejscu kupującego.
Czy twoja witryna ładuje się szybko? Jak użytkownik porusza się po stronie? Czy proces składania zamówienia jest łatwy? Zastanów się, czego potrzebuje klient, aby dokonać zakupu w twoim sklepie. Weź wszystkie odpowiedzi pod uwagę i wg nich zaprojektuj swój sklep online.
Używaj obrazów wysokiej jakości.
Obrazy mogą poprawić współczynnik konwersji witryny o 40%. Ale muszą być wysokiej jakości. Zainwestuj w dobre zdjęcia produktów i wykorzystaj obrazy z bezpłatnych witryn ze zdjęciami, aby zwiększyć atrakcyjność wizualną podczas zakupów.
Nadaj profesjonalny wygląd.
Chcesz zdobyć zaufanie kupujących? Chcesz więcej sprzedawać? Musisz w takim razie mieć profesjonalnie wyglądającą witrynę internetową. Klienci nie oddadzą ci swoich ciężko zarobionych pieniędzy ani poufnych informacji, takich jak dane karty kredytowej, jeśli ci nie zaufają.
Pamiętaj, że nie musisz wydawać na początku ogromnej sumy pieniędzy. Wykorzystaj gotowe szablony, które są dostępne na platformie Shoplo. Pasują one do każdej branży, a jeśli nie są dla ciebie idealne łatwo je możesz przebudować, za pomocą kreatora.
Użyj dowodu społecznego.
Projektując witrynę e-commerce, szukaj miejsc, w których można pokazać dowody społeczne, takie jak pozytywne recenzje i treści generowane przez użytkowników. Im więcej kupujących widzi dobre doświadczenia innych osób z twoimi produktami, tym większe prawdopodobieństwo, że je kupią.
Ułatw płatność za zakupy.
Nawet jeśli masz piękny, innowacyjny projekt witryny e-commerce, jeśli proces finalizacji transakcji jest złożony i mało intuicyjny, klienci mogą niczego od ciebie nie kupić. Spraw, aby płatność była prosta i szybka. Korzystaj z bramek płatniczych, takich jak PayU oraz Przelewy24, Stripe i innych opcji szybkich płatności, aby skrócić proces płatności do minimum.
Ułatw kupującym kontakt z obsługą klienta.
Tworząc swój sklep internetowy, zainstaluj aplikację czatu na stronie internetowej, aby łączyć się z kupującymi w czasie rzeczywistym. Jeśli ktoś ma pytanie dotyczące kosztów wysyłki, dostawy lub ogólnych informacji o produktach, może skontaktować się z tobą szybko i uzyskać odpowiedź w ciągu kilka minut.
Jaki wybrać kreator witryn e-commerce?
Niezależnie od tego, czy jesteś muzykiem sprzedającym mixtape’y, czy początkującym projektantem mody, Shoplo to kompleksowa platforma e-commerce, która pomoże Ci uzyskać dostęp do Internetu i sprzedawać swoje produkty. Możesz zacząć od wybrania jednego z kliku dostępnych szablonów e-commerce. Każdy z nich jest w pełni konfigurowalny. Możesz użyć narzędzi do tworzenia witryn, aby dodać domenę, logo, wybrać kolory twojej marki, czcionki i nie tylko.
Możesz również wesprzeć swój sklep internetowy za pomocą aplikacji, znajdujących się w App Store, aby pomóc sobie w prowadzeniu kampanii marketingowych, sprzedaży, obsłudze klienta i nie tylko.
Dzięki bezpiecznemu hostingowi, usprawnionemu panelowi administracyjnemu i nieograniczonej przepustowości, możesz szybko i łatwo skonfigurować swój biznes e-commerce. Ponadto masz pełną kontrolę nad wyglądem swojej witryny dzięki możliwości edytowania motywów HTML i CSS.
Stwórz swoją witrynę e-commerce już dziś.
Jeśli chodzi o tworzenie udanej witryny e-commerce, projekt jest jedną z najważniejszych rzeczy, które właściciele firm i marketerzy muszą wziąć pod uwagę. W końcu odwiedzający mogą wyrobić sobie opinię na temat Twojej witryny już po 50 milisekundach. Pierwsze wrażenia, podobnie jak okładki książek, mają ogromne znaczenie znaczenie.