Jak zacząć sprzedawać w dropshippingu? 7 przydatnych rad!

Jak zacząć sprzedawać w dropshippingu? 7 przydatnych rad!

Wiele osób unika założenia sklepu internetowego, ponieważ nie wie jak zacząć sprzedawać w  dropshipping’u. Boi się także dużych kosztów związanych z zakupem asortymentu, który będzie w nim sprzedawać. Problem z magazynowaniem towaru, jego pakowaniem oraz wysyłką też budzi u wielu początkujących przedsiębiorców duże obawy.

A gdyby inna firma dysponowała, produktami, które chciałbyś sprzedawać i wszystkie koszty magazynowania oraz wysyłki asortymentu do klientów leżały by po jej stronie? Brzmi zachęcająco. Rozpoczęcie takiej działalności byłoby o wiele prostsze, a przede wszystkim tańsze. Swoją firmę mógłbyś prowadzić z dowolnego miejsca na świecie.

Brzmi zbyt dobrze, aby mogło być prawdziwe? Nie, jeśli wiesz, jak zacząć.

W tym wpisie postaram się nakreślić główne korzyści płynące z dropshippingu. Przedstawię Ci dwie istotne zasady dotyczące rozpoczęcia działalności w dropshipping.  Przekażę Ci kilka wskazówek – idealnych dla początkujących przedsiębiorców.

Główne korzyści płynące z dropshippingu.

Istnieje wiele powodów, dla których powinieneś rozważyć wybór tego modelu biznesowego, do prowadzenia swojego biznesu w sieci. Oto kilka z najbardziej interesujących:

  1. Nie potrzebujesz dużego kapitału, aby zacząć. Dropshipping sprawia, że rozpoczęcie sprzedaży online jest niezwykle łatwe i możesz wystartować od zaraz.
  2. Nie musisz dużo inwestować w asortyment, a mimo to możesz zaoferować swoim klientom tysiące produktów.
  3. Wygoda i wydajność. Pomyślne uruchomienie i rozwój firmy e-commerce wymaga dużo pracy, zwłaszcza jeśli masz ograniczone zasoby. Brak konieczności martwienia się o realizację zamówień, jest niezwykle wygodny. Daje Ci czas na skoncentrowanie się na planie marketingowym, obsłudze klienta i innych ważnych działaniach, które pomogą Ci zdobyć pierwszych i kolejnych klientów.
  4. Mobilność. Dzięki temu, że fizycznie nie musisz zarządzać przyjęciem produktów, ich umieszczeniem w magazynie a następnie wysyłką do klientów – możesz prowadzić swoją firmę wszędzie tam, gdzie masz dostęp do Internetu.

To sprawdzony model. Wiele sklepów internetowych, nawet najwięksi sprzedawcy detaliczni, tacy jak Zalando, korzysta z dropshippingu, aby oferować swoim klientom szerszy wybór produktów bez konieczności ich magazynowania.

Zasady dropshippingu, które musisz znać.

Jeśli nigdy nie prowadziłeś firmy w modelu dropshipping, informacje, które przedstawiam poniżej  być może pomogą Ci zaoszczędzić tygodnie straconego czasu i frustracji, wynikających z niepowodzeń. Wiele z tych wskazówek wynika z dwóch podstawowych zasad, dotyczących efektywnego działania firmy:

  1. Zaakceptuj, że wszystko lub prawie wszystko mogą potoczyć się nie tak jak zaplanowałeś. Wygoda jaką daje dropshipping ma swoją cenę. Pierwszą napotkaną trudnością, może być fakt, że na poczatku nikt nie zna i nie łatwo odnajdzie stronę internetową Twojego sklepu. Druga sprawa to konkurencja, która sprzedaje te sam produkty od tych samych dostawców. Kolejne to nieudane zamówienia, ponieważ produkty były niedostępne w magazynie u producenta lub dostawcy (a Ty o tym nie wiedziałeś). Problemy z realizacją zamówień i dostępność produktów, będą czymś, z czym będziesz musiał się uporać. Jeśli zaakceptujesz, z wyprzedzeniem, że jak w każdym biznesie wszystko może się wydarzyć,  będzie Ci łatwiej pokonać małe i duże kryzysy.
  2. Jeśli chcesz zająć się dropshipping’iem, reguła KISS może przyjść Ci z pomocą. KISS to z ang. Keep It Simple, Stupid! – dosłownie „zrób to prosto, idioto!”. Co to oznacza dla Ciebie? Prowadź swój biznes w prosty sposób. Sam nie stwarzaj sobie problemów. Staraj się myśleć prosto i działać prosto. Rozwiązuj problemy pojedynczo i według jego priorytetu. Używaj narzędzi do prowadzeniu biznesu, które samodzielnie możesz wdrożyć i które są bezpłatne lub kosztują niewiele.

Mając na uwadze te dwie koncepcje, omówmy wskazówki dotyczące dropshippingu, które pomogą Ci prowadzić swoją firmę i sprawić, że wszystko będzie przebiegać tak płynnie, jak to tylko możliwe.

10 wskazówek dla nowych przedsiębiorców

1. Gdy dostawca nie zrealizuje zamówienia.

Nawet świetni dostawcy i producenci czasami popełniają błędy. Dlatego, musisz wziąć pod uwagę, że od czasu do czasu wystąpią również w twoim sklepie online błędy w realizacji zamówień. Co więc możesz robisz, gdy Twój dostawca wysyła niewłaściwy produkt lub w ogóle go nie wyśle? Oto trzy możliwe opcje:

  1. Nie rób od razu zamieszania z powodu jednego popełnionego błędu przez dostawcę lub producenta. Jeśli oczywiście te błędy nie zdarzają się kilka razy w tygodniu. Skontaktuj się ze swoim kontrahentem i zapytaj jaki był powód powstania pomyłki. Wyjaśnij wszystko spokojnie i bez emocji. Postaraj się znaleźć wspólne rozwiązanie. Zapytaj dostawcę co może zaproponować. Przecież, Twój klient nie wie, że to nie Ty realizujesz wysyłkę jego zamówienia. Być może dostawca zaproponuje inne rozwiązanie, takie, które zadowoli i Ciebie, a także klienta.
  2. Wyjaśnij klientowi przyczynę powstałej pomyłki. Po Twojej stronie leży skontaktowanie się z klientem i wyjaśnieniem sprawy. W zależności od stopnia powstałego błędu możesz zaoferować klientowi wynagrodzenie powstałej niedogodności. Może być to zwrot opłaty za wysyłkę lub wysyłkę nowego przedmiotu, jeśli zajdzie taka konieczność.
  3. Poproś dostawcę o naprawienie powstałego błędu. Być może będziesz musiał wziąć odpowiedzialność za powstałą pomyłkę, ale to nie oznacza, że musisz zmniejszyć marżę swojego zysku. Każdy renomowany dostawca zapłaci za naprawienie własnych błędów, w tym koszty wysyłki  lub inne. Najprawdopodobniej jednak nie zapłaci za darmowe produkty. Jeśli zdecydujesz się dać klientowi bezpłatny asortyment będzie, to Twój wkład na przykład w budowanie swojej renomy i marki.

Nawet najlepsi dostawcy, także w modelu dropshipping czasami będą popełniać błędy, natomiast mimo wszystko zachowaj wobec nich ograniczone zaufanie. Sporadyczne błędy można wybaczyć, jeśli zostaną szybko i sprawnie naprawione. Natomiast gdy kontrahent np. często lub wcale nie realizuje zamówień i uchyla się od naprawy powstałej pomyłki – musisz szybko go zmienić. Jeśli tego nie zrobisz ucierpi na tym reputacja Twojej firmy.

2. Zarządzanie magazynem i wieloma dostawcami

Większość doświadczonych dropshipperów zgodzi się, że zarządzanie stanem magazynowym zapasów u wielu dostawców jest największym wyzwaniem, przed którym staniesz prowadząc firmę dropshipping. Musisz od samego początku przygotować się do tego bardzo dobrze. Zaplanuj wszystko od podstaw. Jeśli nie zrobisz tego we właściwy sposób, szybko mogą pojawić się problemy. W ich wyniku możesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym produkty, których dostawca w obecnej chwili nie posiada. W związku z tym będziesz tracić klientów. Możesz także naraić się na negatywne opinie na temat Twojej firmy.

Dlatego jednym z kluczowych procesów związanych ze sprzedażą produktów w dropshippingu, jest właściwa informacja o ilości dostępnych produktów u danego kontrahenta, które możesz sprzedać.

Prawidłowe zarządzanie zapasami oraz ograniczanie liczby sprzedawanych produktów, których nie ma fizycznie w ofercie dostawców i dystrybutorów, jest złożonym procesem.

Warto w związku z tym rozglądnąć się jeszcze przed otwarciem sklepu online, za dobrym systemem, który pomoże Ci w synchronizacji wszystkich sprzedawanych produktów. Dobrą propozycją jest skorzystanie z platform takich jak SKY-SHOP lub REDCART. W zależności od wybranej opcji usługi, stany magazynowe dostawców odświeżane są kilka razy w ciągu doby.

Przeczytaj poniżej o kilku sprawdzonych metodach zarządzania zasobami, które mogą pomóc Ci w zmniejszeniu liczby sprzedawanych produktów, których nie ma fizycznie na stanie:

Korzystaj z usług wielu dostawców

Dostęp do wielu dostawców może być ogromną zaletą. Czemu? Ponieważ wielu dostawców z tymi samymi lub podobnymi produktami to najlepszy sposób na poprawę wskaźnika realizacji zamówień. Jeśli Dostawca A nie ma danego towaru na stanie, istnieje duża szansa, że Dostawca B będzie go miał. Ponadto ryzykowne jest poleganie tylko na jednym dostawcy, jako jedynym miejscu pozyskiwania produktu. Warto zróżnicować nie tylko swoją ofertę, ale także wachlarz dostawców i producentów.

Jednakże być może nie będziesz w stanie znaleźć dwóch dostawców, którzy oferują te same produkty, ale jeśli działają w tej samej niszy lub branży dropshipping, obaj będą prawdopodobnie mieli w magazynie najlepiej sprzedające się produkty – i to jest Twój najważniejszy cel.

Mądrze wybieraj produkty

Opierając się na ostatnim punkcie, staraj się sprzedawać głównie przedmioty, które posiadają je obaj dostawcy. W ten sposób posiadasz dwie potencjalne opcje realizacji swoich zamówień.

Jeśli kontrahenci nie posiadają dokładnie tego samego produktu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że towary będą prawie identyczne. Dotyczy to zwłaszcza mniejszych akcesoriów i dodatków do produktów. Jeśli możesz potwierdzić, że dwa produkty są prawie identyczne, napisz ogólny opis produktu, który pozwoli Ci zrealizować zamówienie od dowolnego dostawcy. Dołącz zdjęcia obu produktów. Uzupełnij numry modeli i wariantów. Dzięki temu klienci będą wiedzieli, jakie produkty im oferujesz.

Sprawdź dostępność każdego produktu

Tylko dlatego, że dropshipper umieszcza przedmiot na swojej stronie internetowej, nie oznacza, że będzie go posiadał w rzeczywistości. Być może posiada go sporadycznie w sprzedaży lub sezonowo. Dlatego warto wcześniej skontaktować się z danym dostawcą i porozmawiać na temat dostępności produktów, które zamierzasz sprzedać. Warto zadać pytania: czy te produkty są dostępne w 90% lub dłużej? A może dropshipper ma tylko kilka pod ręką i często ma problem z ponownym zamówieniem produktu od producenta? Jeśli klient złoży zamówienie na produkt, który znajduje się sporadycznie na stanie magazynowym, może to znacząco wpłynąć na czas realizacji tego zamówienia. Może też w ogóle do niego nie dojść, gdyż klient z niego zrezygnuje.

Obsługa zamówień, których nie ma na stanie

Pomimo najlepszego planowania, nieuchronnie będziesz zajmować się zamówieniami klientów, których nie możesz zrealizować. Zamiast mówić klientowi, że produktu nie ma w magazynie, zaoferuj dodatkowe uaktualnienie do podobnego – ale lepszego – produktu. Twój klient prawdopodobnie będzie zachwycony, a Ty będziesz w stanie utrzymać relacje z klientami. Możesz nic nie zarobić na tym zamówieniu, natomiast będzie to inwestycja, która być może zaprocentuje w przyszłości. Istnieje duża szansa, że klient powróci ponownie do Twojego sklepu, pamiętając o ostatniem pozytywnym zakupie. Być może poleci Twoje produkty swoim znajomym i rodzinie. Tym bardziej na tym skorzystasz.

3. Realizacja zamówienia w dropshippingu

Korzystanie z usług wielu dostawców ma wiele zalet, o których mówiliśmy: zwiększa prawdopodobieństwo, że produkty będą w magazynie, zapewnia różnorodność geograficzną, skracając czas dostawy i zapobiega uzależnieniu od jednego źródła produktów. Przydatne rozwiązanie zastępcze, jeśli Twojemu dostawcy zabraknie zapasów np. w Black Friday lub  Cyber Monday. Jednak przy wielu opcjach realizacji zamówienia, skąd będziesz wiedział, którego dostawcę wybrać? Istnieje kilka różnych metod do rozważenia:

Kieruj wszystkie zamówienia do najlepszego dostawcy

Jeśli masz jednego dostawcę, z którym najlepiej Ci się współpracuje (doskonała obsługa, duży wybór produktów, popełniane drobne pomyłki i błędy itp.), możesz po prostu domyślnie kierować wszystkie zamówienia do tego kontrahenta.  Jeśli korzystasz z tej metody, najlepiej byłoby, gdyby Twój preferowany dostawca posiadał fizycznie w magazynie większość sprzedawanego przez Ciebie asortymentu. W przeciwnym razie będziesz często musiał zajmować się przekierowywaniem zamówień, których nie byłbyś w stanie zrealizować, do innych kontrahentów.

Wysyłka zamówień na podstawie lokalizacji

Jeśli korzystasz z usług wielu dostawców, z których każdy magazynuje większość Twoich produktów, możesz po prostu skierować zamówienie do dostawcy znajdującego się najbliżej Twojego klienta. To nie tylko przyspiesza dostawę do klienta, ale także tnie koszty wysyłki.

Wysyłka zamówień w zależności od dostępności produktów

Jeśli posiadasz duży katalog produktów, dostępnych u wielu rozłożonych dostawców, prawdopodobnie będziesz musiał kierować każde zamówienie na podstawie tego, który dropshipper ma dany produkt w magazynie. Zarówno SKY-SHOP oraz REDCART posiadają możliwości zautomatyzowania tego procesu.

Wysyłka zamówień na podstawie ceny produktów

W teorii brzmi to świetnie, ale jeśli jeden dostawca nie ma znacznie lepszych cen, automatyczne określenie, który dostawca będzie najtańszy, może być trudne. Każde zautomatyzowane rozwiązanie będzie musiało uwzględniać potencjalne opłaty za dostawę, stawki wysyłki w czasie rzeczywistym i ceny dostawców w czasie rzeczywistym. Tak więc, chociaż nie jest to niemożliwe, wdrożenie dokładnego zautomatyzowanego systemu może być trudne. Poszukaj takich możliwości. Przetestuj je. Na pewno ułatwią Twoją codzienną pracę.

W miarę jak Twój sklep będzie się rozwijał, po pewnym czasie spróbuj poprosić swoich dostawców, którzy posiadają te same produkty o nową ich wycenę. Możesz w ten sposób uzyskać nową niższą cenę, za produkty, które świetnie sprzedają się w Twoim sklepie. W związku istnieje szansa, że zarobisz więcej.

Pamiętaj jednak, aby nie robić tego zbyt wcześnie. Musisz tak samo jak z klientami i z dostawca i nawiązać wspólne relacje. Za każdą prośbę o zmniejszenie ceny muszą iść wcześniejsze zamówienia. Żaden dostawca nie obniży ceny produktu, jeśli nie zobaczy w tym dla siebie korzyści. Jeśli wcześniej w ciągu np. jednego miesiąca sprzedałeś 100 szt. danego asortymentu, najprawdopodobniej chyba każdy kontrahent z miłą chęcią porozmawia o nowych możliwościach.

Niestety nie istnieje „najlepszy” sposobu, aby na prowadzenie sprzedaży w modelu dropshipping’u.  Wszystko tak naprawdę zależy od Twojego sklepu, sprzedawanego asortymentu, dostawców i Twoich osobistych preferencji.

4. Obsługa zwrotów w dropshippingu

Jeszcze przed dokonywaniem jakichkolwiek zakupów u dostawców, musisz koniecznie zapoznać się z ich Polityką Zwrotów. Warto wiedzieć czy zwracany przez klienta produkt możesz zwrócić czy niestety nie. Jeśli kontrahent przyjmuje zwroty to w jakim terminie, na jakich warunkach itp. Zanim również napiszesz własną politykę zwrotów, upewnij się, że wiesz i rozumiesz, jak wszyscy Twoi dostawcy radzą sobie ze zwrotami. Być może każdy z Twoich dostawców będzie posiadł inne warunki zwrotów, dlatego musisz stworzyć ujednolicony proces, dzięki któremu Twoi klienci bezproblemowo oddadzą produkty, które ich nie satysfakcjonują.

Przykładowy proces zwrotu zakupionego produktu przez klienta, może wyglądać następująco:

  1. Klient kontaktuje się z Tobą w celu zgłoszenia chęci dokonania zwrotu, zakupionego produktu.
  2. W tym samym czasie zgłoś tą informację swojemu dostawcy.
  3. Klient odsyła towar pocztą lub za pośrednictwem firmy kurierskiej do dostawcy.
  4. Dostawca zwraca na Twoje konto cenę hurtową towaru.
  5. Zwracasz klientowi pełną cenę towaru.

Zasady zwrotu u każdego dostawcy mogą przebiegać w inny sposób. Koniecznie zapytaj o każdy z warunków.

Pamiętaj również, że nie zawsze wszystko przebiega gładko i bez problemów. Chcielibyśmy przedstawić następujące czynniki mogą skomplikować proces zwrotów produktów (choć oczywiście nie muszą one występować):

Dodatkowe opłaty

Niektórzy dostawcy pobierają opłatę za zwrot produktów, która zasadniczo jest opłatą dodatkową za konieczność zwrotu towaru. Nawet jeśli dostawca pobiera te opłaty, zdecydowanie zalecamy, aby nie stanowiły one części polityki zwrotów w Twoim sklepie internetowym Musisz te opłaty wziąć na siebie. Doliczyć je proporcjonalnie do innych kosztów, jak koszty wysyłki lub do cen produktów. Klienci nie zrozumieją tych dodatkowych opłat i kiedy je  im przedstawisz mogą zrezygnować z zakupów w Twoim sklepie internetowy.

Wadliwe elementy

Jedyną z najgorszych rzeczy, które mogą się przydażyć podczas prowadzenia sklepu w modelu dropshipping  jest otrzymanie wadliwego towaru a następnie konieczność uiszczenia dodatkowej opłaty za jego zwrot. Większość dostawców dropshipping nie pokrywa kosztów przesyłki zwrotnej w przypadku wadliwych produktów. W ich przekonaniu (czasami lecz nie zawsze) nie wyprodukowali przedmiotu, więc nie odpowiadają za wady. Po prostu postrzegają to jako ryzyko sprzedaży produktów niskiej jakości na rynku detalicznym.

Jeśli jednak chcesz zbudować renomowaną firmę, zawsze powinieneś rekompensować swoim klientom koszty wysyłki zwrotnej, uszkodzonych lub wadliwych produktów. Jest to opłata, którą nie będziesz mógł obciążyć klienta. Będzie to część kosztu prowadzenia Twojej wysokiej jakości firmy. Prowadząc firmę musisz wkalkulować w jej prowadzenie każde ryzyko, za którymi idą dodatkowe koszty. Nie za wsze każda transakcja będzie zyskowna, natomiast każda transakcja powinna zakończyć się dla klienta pozytywnie – bez względu na Twoje ustalenia z dostawcami i inne problemy. Jeśli się tak nie stanie klienci mogą ponownie nie wrócić do Twojego sklepu online.

Jeśli wadliwy produkt jest stosunkowo niedrogi, często sensowne jest po prostu wysłanie klientowi nowego produktu bez konieczności zwrotu starego. Ma to wiele zalet, gdyż nie musisz narażać się na dodatkowe koszty, które będziesz musiał zwrócić klientowi.

Jeśli klient zechce zwrócić nieuszkodzony produkt, w celu uzyskania zwrotu pieniędzy, większość firm oczekuje, że kupujący zapłaci za przesyłkę zwrotną. Jest to dość rozsądna polityka. Jeśli chcesz zaoferować darmowe zwroty wszystkich produktów, na pewno masz szansę na większe zainteresowanie swoją ofertą, wśród klientów. Natomiast musisz dobrze skalkulować, czy przy obecnym wolumenie prowadzonej przez Ciebie sprzedaży jest to opłacalne. Jeśli klient będzie miał szansę bezpłatnego zwrotu swojego zamówienia musisz wziąć pod uwagę zarówno zwrot pierwszej opłaty za wysyłkę klienta (kiedy zamówił produkt) i koszt przesyłki zwrotnej u Twojego przewoźnika (który odbierze zwracany produkt).

5. Koszty wysyłki

Obliczanie kosztów wysyłki może sprawić dość duży kłopot dla właścicieli firm zajmujących się dropshipping’iem. Przy wielu różnych produktach i wysyłanych z wielu lokalizacji, czasami trudno jest dokładnie obliczyć stawki dla wszystkich zamówień.

Istnieją trzy metody zastosowania opłat za wysyłkę, których możesz użyć:

  • Opłata w czasie rzeczywistym. Dzięki tej metodzie Twój koszyk wykorzysta łączną wagę wszystkich zakupionych przedmiotów i miejsce wysyłki, aby uzyskać aktualną wycenę w czasie rzeczywistym. Jest to bardzo dokładne, ale może być trudne do obliczenia dla przesyłek z wielu magazynów.
  • Opłaty według typu produktu. Korzystając z metody według typu, określasz zryczałtowane stawki za dostawę na podstawie rodzajów zamówionych produktów. Tak więc wszystkie małe produkty będą wysyłane za stałą stawkę np. 8,99 zł., podczas gdy wszystkie duże towary będą kosztować 15,99 zł.
  • Zryczałtowa opłata. Jak sama nazwa wskazuje, naliczysz jedną stałą stawkę za wszystkie przesyłki, niezależnie od ich rodzaju i wagi. Możesz nawet zaoferować bezpłatną wysyłkę wszystkich zamówień, powyżej określonej kwoty zamówienia, np. kiedy klient dokona zakupów na kwotę wyższą niż 250 zł. Ta metoda jest najłatwiejsza do wdrożenia i najbardziej uniwersalna.

Jeśli chodzi o wysyłkę, ważne jest, aby zapoznać się z nadrzędnymi zasadami dotyczącymi dropshipping’u, które wymieniliśmy na początku tego wpisu. W szczególności pragniemy znaleźć rozwiązanie, które jest łatwe i prost do wdrożenia. Nie warto skupiać się na samym początku nad perfekcyjnymi rozwiązaniami. Jest to bardzo trudne i praktycznie niemożliwe do zrealizowania – zwłaszcza gdy zaczynasz swoją przygodę z dropshipping’em.

Niektórzy właściciele firm spędzą ogromną ilość czasu, zmagając się z regułami dostawy dla sklepu internetowego, który jeszcze nie wygenerował sprzedaży. Zamiast tego powinni skoncentrować swój wysiłek na działaniach marketingowych, na aktywności w mediach społecznościowych, a także na obsłudze klienta. Ważne jest oczywiście także aby sprawnie wdrożyć politykę wysyłkową sklepu internetowego, jednakże taką, która będzie spełniała podstawowe warunki w pierwszej fazie działania Twojego biznesu e-commerce. Następnie, gdy Twój sklep zacznie się rozwijać, możesz zainwestować w dokładniejszy system. Na samym początku, często najlepiej jest oszacować średnią opłatę za wysyłkę i ustawić ją jako ogólną stawkę zryczałtowaną. To na początek najlepsza i sprawdzona metoda.

Przesyłki międzynarodowe

W obecnej chwili wysyłka międzynarodowa zamówień stała się łatwiejsza, ale nadal nie jest tak prosta jak wysyłka krajowa. Wysyłając za granicę, musisz wziąć kilka kwestii:

  • Różne ograniczenia dotyczące wagi i długości dla różnych krajów.
  • Dodatkowe opłaty od dostawców za realizację zamówień międzynarodowych.
  • Dodatkowy koszt rozwiązywania problematycznych zamówień z powodu wyższych opłat za wysyłkę.
  • Nadmierne koszty wysyłki dużych lub ciężkich przedmiotów.
  • Cło i inne opłaty, które mogą obciążyć dodatkowo klienta (których nie jesteś w stanie przewidzieć).

Musisz sobie zadać pytanie czy chcesz kierować swoją ofertę także na rynki międzynarodowe. Czy warto podjąć w obecnej chwili to wyzwanie. To zależy od rynku, na którym się znajdujesz i uzyskiwanych marż ze sprzedaży produktów. Jeśli sprzedajesz małe przedmioty z wyższymi marżami, zwiększony zasięg rynkowy może sprawić, że warto stanąć przed dodatkowymi wyzwaniami, a także szansami na większy dochód. Natomiast gdy w swojej ofercie posiadasz, duże, ciężkie i nieproporcjonalne przedmioty, odniesienie sukcesu w sprzedaży międzynarodowej może być dużym problemem.

Wybór przewoźnika

Prowadząc swój biznes dropshipping zazwyczaj będziesz korzystać z przewoźników, których posiadają w ofercie Twoi dostawcy. Rzadko w tym modelu sprzedaży, będziesz musiał samodzielnie skierować kuriera po odbiór przesyłki, który następnie dostarczy ją do klienta.

Korzystanie z przewoźników Twojego kontrahenta jest łatwiejsze, zarówno dla Ciebie i dla Twojego klienta. Zazwyczaj także dostawcy posiadają bardzo korzystne stawki dostawy, ponieważ wysyłają bardzo dużo przesyłek w miesiącu. W związku z tym firmy kurierskie oferują im bardzo korzystne warunki. Jeśli w swoim sklepie ustalisz koszty wysyłki nie co wyżej, niż te, które w rzeczywistości opłacisz u kontrahenta – dodatkowo będziesz mógł zarobić kilka “groszy” na tej operacji.

6. Perfekcyjna obsługa klienta

Już na samym starcie swojego sklepu online, musisz zapewnić klientowi przynajmniej podstawową, ale bardzo dobrą obsługę klienta. Oznacza to, że nawet jeśli nie posiadasz złożonych i drogich narzędzi do obsługi zapytań klientów, sprawnie i szybko musisz na nie odpowiadać.

Wraz z zakupem domeny (adresu www sklepu) załóż także skrzynkę e-mail. Zazwyczaj możliwość założenia skrzynki pocztowej jest bezpłatna lub wliczona w usługę hostingową. Unikaj zakładania adresu firmowego na przykład na Gmail’u lub Wirtualnej Polsce. Pomimo, że dopiero starujesz nie oznacza to, że nie musisz od razu zająć się profesjonalnie, nawet najdrobniejszymi szczegółami.

Spójrz na to z drugiej strony. Gdybyś chciał kupić w sklepie internetowym dla siebie np. buty sportowe, jak byś zareagował gdybyś zobaczył w stopce witryny internetowej adres e-mail kończący się na wp.pl lub gmail. Nie zastanowił byś się czy ten sklep faktycznie istnieje? Podobnie jest z Twoim sklepem. Klienci muszą Ci zaufać i dokonać zakupu. Jest to bardzo trudne, zwłaszcza gdy jesteś nowy na rynku i nic o Twoim biznesie nie wiadomo.

Pamiętaj aby odpowiadać na zapytania klientów w jak najkrótszym czasie. Oczywiście jeśli klient prześle Ci zapytanie o 24:00, jasne jest, że odpowiesz na nie, następnego dnia, w godzinach funkcjonowania swojego biznesu.

Późniejszym czasie możesz wdrożyć jeden z programów do obsługi kontaktów z klientem. Ciekawe i proste rozwiązanie posiadają firmy takie jak Freshdesk oraz Zendesk. Możesz samodzielnie wybrać funkcje, które nie tylko ułatwią Ci sprawne odpowiadanie na korespondencję klientów, ale przede wszystkim skrócą poświęcony na to czas.

7. Zaoferuj telefoniczne wsparcie

Podjęcie decyzji, o zaoferowaniu klientom wsparcia telefonicznego, może być trudną decyzją. To oczywiście świetny sposób na zapewnienie pomocy w czasie rzeczywistymi i natychmiastowe rozwiązywanie problemów. Jednak jest to jedna z najdroższych metod pomocy. Jeśli uruchamiasz swoją firmę, pracując od godziny 9 do 17, nie będziesz w stanie obsługiwać połączeń od klientów. Z pomocą może przyjść Wirtualna Asystentka. Jest to nieco kosztowne rozwiązanie, natomiast o wiele tańsze niż miałbyś zatrudnić dedykowanego pracownika tylko na to stanowisko. Jeśli jednak nie dysponujesz dodatkowymi funduszami aby móc zlecić tą pracę innej osobie, być może dobrym rozwiązaniem będzie przekierowanie części połączeń na pocztę głosową, a następnie oddzwonienie w późniejszym czasie do klientów. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale może być to dla Ciebie dobry kompromis.

Jeśli zdecydujesz się zaoferować wsparcie telefoniczne dodaj numer telefonu w widocznym miejscu, np. na stronie głównej sklepu, w prawym lub lewym, górnym rogu strony internetowej. Ważne jest także aby numeru kontaktowego nie zabrakło w zakładce np. kontakt, gdzie znajdują się dane adresowe i kontaktowe Twojej firmy.

8. Skoncentruj się na marketingu

Głównym i podstawowym zadniem przedsiębiorcy działającego w dropshipping’u jest promocja swojego sklepu internetowego. Sprzedaż Twoich produktów ostatecznie i zawsze będzie zależała od znalezienia Twojego sklepu przez klientów. Aby tak się stało, musisz zapewnić stały strumień ruchu w Twojej witrynie. Jako nowy dropshipper musisz stale pracować nad tym, aby Twój sklep był widoczny dla wyszukiwarek, które następnie zaproponują go w wyświetlanych wynikach, potencjalnym klientom. Dlatego też konieczna jest nieustanne zaangażowanie i praca nad SEO Twojego biznesu e-commerce. W kolejnych krokach warto również skupić się na reklamie na Facebooku oraz w Google.

SEO

SEO to proces dostosowywania witryny internetowej w celu zwiększenia jej szans na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania pod kątem odpowiednich słów kluczowych. Brzmi bardzo poważnie. Natomiast chodzi po prostu o to, że Twój sklep musi posiadać zarówno produkty jak i treść, której szukają klienci. To znaczy, że nie wystarczy mieć dobry produkt, ponieważ ten sam wspaniały produkt posiadają też Twoi konkurenci. Musisz napisać dobry i unikalny opis produktu, który zachęci zarówno wyszukiwarki jak i Twoich klientów.

Pamiętaj także o dobrze dobranych słowach , kluczowych, dzięki którym klienci trafiają na stronę Twojego sklepu online.

Reklama na Facebooku

Facebook to platforma używana przez wielu przedsiębiorców zajmujących się handlem elektronicznym, zwłaszcza tych dopiero rozpoczynających działalność, którzy nie mają dużego doświadczenia reklamowego lub dużego budżetu reklamowego. Jest pełen możliwości dotarcia do nowych klientów i skierowania ich do swojego sklepu internetowego, ponieważ ma ponad 2,6 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie. Tworzenie reklam na Facebooku umożliwia bezpośredni dostęp do aktywnej i zaangażowanej bazy użytkowników.

Zaletą reklam na Facebooku jest to, że możesz kierować reklamy do klientów na podstawie danych demograficznych, zainteresowań i zachowań. Facebook został zaprojektowany jako miejsce, w którym ludzie mogą dzielić się osobistymi aktualizacjami, zdjęciami z wakacji, nowymi, ulubionymi piosenkami i statusami związków. Wszystkie polubienia i połączenia na Facebooku tworzą szczegółowe profile użytkowników, z których reklamodawcy mogą korzystać za pomocą ukierunkowanych reklam.

Możesz użyć reklam na Facebooku, aby dopasować swoje produkty do długiej listy zainteresowań, cech i zachowań użytkowników, co zwiększa prawdopodobieństwo dotarcia do idealnego klienta. Wypróbuj różne typy reklam oferowane przez Facebooka (obraz, wideo, karuzela lub kolekcja) i zobacz, która z nich najlepiej konwertuje, w najniższej cenie.

Google Ads

Ten rodzaj reklamy umożliwia promowanie się bezpośrednio do idealnego klienta w dwóch największych wyszukiwarkach: Google i YouTube. Google Ads ma funkcje, podobnie jak większość innych platform reklamowych, które pozwalają ustawić budżet i maksymalne, dzienne wydatki, a także reklamy płatne za kliknięcie. Płacisz tylko wtedy, gdy ktoś odwiedzi Twoją witrynę. Te funkcje sprawiają, że jest to świetna platforma reklamowa dla początkujących, pomimo nieco skomplikowanego interfejsu.

To, co sprawia, że ​​Google Ads jest wyjątkowo atrakcyjne, to możliwość docierania do konsumentów na trzy różne sposoby:

  • Reklamy w sieci wyszukiwania.
  • Reklamy w sieci reklamowej Google i reklamy w YouTube.

Głównym atutem Google Ads jest to, że możesz kierować reklamy do sprecyzowanej grupy odbiorców na podstawie:

  • Określonych zachowań.
  • Sposobu, w jaki wcześniej wchodzili w interakcję z Twoją witryną lub marką (od odwiedzenia określonej strony do porzucenia koszyka).
  • Danych demograficznych.
  • Zainteresowań i innych cech.

Skalkuluj swój budżet. Może to pomóc Ci dotrzeć do nowych lub ponownie odwiedzających Twój sklep klientów. Tym samym zwiększyć sprzedaż.

Łącząc niektóre z tych funkcji, możesz spróbować użyć sieci reklamowej Google do ponownego kierowania do osób, które oglądały określone produkty. Oznacza to, że gdy przeglądają strony internetowe zobaczą produkt, który właśnie oglądali w Twoim sklepie internetowym.

Założenie firmy dropshipping to jeden z najszybszych sposobów na rozpoczęcie działalności e-commerce. Pamiętaj natomiast, że nie jest to szybka droga do uzyskania wysokich zarobków. Udany biznes dropshipping wymaga aktywnej pracy, zaangażowania i ciągłego udoskonalania. Konkurencja jest ogromna, dlatego nieustannie musisz dbać o swoich obecnych i przyszłych klientów. Oferuj im nie tylko rewelacyjne produkty, ale także wyśmienitą obsługę i serwis.

napisz komentarz

%d bloggers like this: